האלוף במיל' ידלין: "סיכויים גבוהים שאכן תפרוץ מלחמה במזרח אירופה"

    מהדורת הבוקר No Comments on האלוף במיל' ידלין: "סיכויים גבוהים שאכן תפרוץ מלחמה במזרח אירופה"

    האלוף במיל' עמוס ידלין בריאיון מרתק ל'קול חי' על המתיחות הגבוהה בין רוסיה לאוקראינה. "יש את כל הסימנים שתפרוץ מלחמה בין רוסיה לאוקראינה. הסיכויים לכך גבוהים. ישראל צריכה להישאר ניטרלית, במיוחד כשבשתי המדינות הללו יש קהילות יהודיות" | האם ארה"ב טועה בגישתה, האם על ישראל לתווך בין הצדדים ובכלל: מה רוצה פוטין? | האזינו

    צילום: פלאש 90
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    האלוף במיל' עמוס ידלין שוחח עם בצלאל קאהן ודוד חכם במהדורת הבוקר על המתיחות הגבוהה בין רוסיה לאוקראינה: "כששאלו פעם את פוטין מה האירוע הכי הגרוע במאה העשרים, הוא לא אמר מלחמת העולם הראשונה או השניה או פצצות הגרעין  על יפן – הוא אמר 'התפרקות ברית המועצות'", פותח ידלין. "בעיניו אחרי שבריה"מ התפרקה והפסידה את המלחמה הקרה, המערב השפיל אותה וקרע ממנה מדינות רבות – כמו אוקראינה, בלארוס, גיאורגיה, טורקמניסטן, אוזבקיסטן ועוד".

    לדברי ידלין: "הוא רוצה להחזיר את רוסיה לגדולה, לא את השלטון הקומוניסטי אבל את רוסיה הגדולה. הוא רוצה לשנות את הסדר העולמי שנקבע לפי 30 שנה, אחרי התמוטטות ברית המועצות.

    "את פולין, רומניה והונגריה למשל – הוא לא יכול לקחת כי הם חלק מברית נאט"ו ובנאט"ו יש ערבות הדדית – אם אחת המדינות נתקפת האחרות חייבות לבוא לעזרתה".

    לעומת זאת, מסביר ידלין "אוקראינה גם לא חברה בנאט"ו וזה אחת הדרישות של פוטין – שהיא גם לא תהיה חברה בנאט"ו – ויש לו ביטוח, האמריקנים אומרים במפורש 'אנחנו לא נלחם על אוקראינה בזירה הצבאית".

    הוא נשאל האם לדעתו ארצות הברית טועה בגישתה ה'רכה': "הטעויות שלהם היו ברך כלל דווקא כשהם מיהרו למלחמות, באפגניסטן ובעיראק – וארה"ב יש לה היום טראומה משתי המלחמות האלה והיא מעדיפה את הדרך הדיפלומטית. היא מאיימת על רוסיה בסנקציות מאוד כבדות, שעוד לא נראו כמותן. גם אירופה ביחד איתם. אם פוטין השיג משהו שהוא לא רצה, זה אחדות של נאט"ו".

    עוד אמר ידלין: "אם וכאשר מחר בלילה יפלשו 150 אלף חיילים, 70 גדודים, מטוסים, טילים וסייבר – ויתנפלו על אוקראינה – מי שילחם על עצמאותם זה רק האוקראינים, הסיוע היחיד שהם קיבלו זה נשק. מבחינה צבאית אין להם סיכוי אבל כמו שההיסטוריה לימדה אותנו, לגבי הרבה מלחמות – אתה יודע איך הן מתחילות אבל לא איך הן נגמרות".

    הוא נשאל להתייחסותו לציטוט שפורסם בשם גורם ביטחוני לפיו ארה"ב טועה בגישתה: "אני חושב שאנחנו לא צריכים לתת לאמריקאים ציונים, אנחנו מדינה קטנה, איננו צד לסכסוך הזה ואנחנו לא מסכנים את הצבא שלנו ולא את הדיפלומטיה. יש לנו יחסים טובים גם עם ארה"ב, גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה ולכן העמדה של ישראל היא נייטרלית. היא ברגע הזה לא רוצה להיות בקדמת הבמה".

    ביחס להצעה של ראש הממשלה בנט לתווך בין הצדדים, אמר ידלין: "בגלל שיש לנו יחסים טובים עם שניהם, ישראל יכולה להציע את התיווך הזה. אנחנו צריכים לשמור על פרופיל מנוך, להציע את שירותי התיווך אבל לא להתערב. יש לנו מפסיק סכסוכים משלנו".

    הוא העריך: "יש את כל הסימנים שתפרוץ מלחמה בין רוסיה לאוקראינה. הסיכויים לכך גבוהים".



    0 תגובות